Skip to content

بسته بندی و نقش آن در فروش محصول

ما در این مقاله سعی داریم به بررسی تاثیر بسته بندی مواد غذایی در بازاریابی و فروش محصولات بپردازیم، اگر شما نیز قصد دارید فروش محصولات برند خود را افزایش دهید و همچنین برند خود را به یکی از برندهای نام آشنای بازار تبدیل کنید، با ما همراه باشید.

بسته بندی مواد غذایی

بسته بندی مواد غذایی یکی از اصلی ترین مراحل تولید کالا و عرضه آن به بازار است. امروزه با آگاه شدن بیشتر افراد در ارتباط با موضوع بهداشت، بسته بندی مواد غذایی به یکی از مهمترین رکن های یک کسب و کار تبدیل شده است. 

تاثیر بسته بندی در فروش مواد غذایی بسیار زیاد است. مواد غذایی از آن دسته از محصولاتی به حساب می آیند که مصرف زیادی داشته و در بسته بندی های متوعی تولید و به بازار عرضه می شوند. در چنین شرایطی که رقابت بین تولید کنندگان بسیار سنگین است شما باید از هر آلمانی که در دست دارید به شکل حرفه ای استفاده کنید تا بازار محصول را در دست بگیرید.

نقش بسته بندی در فروش یک محصول بسیار مهم است؛ زیرا هرچه بسته بندی محصولی جذاب تر باشد، مشتریان بیشتری ترغیب به خرید آن محصول می شوند و در نتیجه فروش آن بالاتر خواهد رفت. اگر قصد راه اندازی یک کارگاه بسته بندی مواد غذایی مجهز را دارید، باید ابتدا چندین دستگاه بسته بندی با کیفیت را برای این کار تهیه نمایید.

بسته بندی مواد غذایی

 یکی از برترین شرکت های تولید کننده این دستگاه ها شرکت بهسازان صنعت تدبیر می باشد که از سال 1371 فعالیت خود را در این زمینه آغاز کرده است که بهترین و باکیفیت ترین دستگاه های بسته بندی بازار را تولید می کند. بسته بندی مواد غذایی در جهان امروز اهداف مختلفی به دنبال دارد که در بخش های زیرین می‌خواهیم به شرح آنها بپردازیم. با ما همراه باشید.

اهداف بسته بندی مواد غذایی

بسته بندی اهداف زیادی دارد و بسیاری از آنها فراتر از نقش اصلی آن یعنی پوشاندن محصول هستند، برای بررسی تمامی موارد و مسائل مرتبط با بسته بندی از جمله نقش بسته بندی در فروش محصول تا آخر مقاله با ما همراه باشید.

  • محافظت از محصول و رعایت بهداشت مواد غذایی

مورد اول در اهداف بسته بندی، محافظت از محصول است و عمر مفید مواد غذایی را افزایش می‌دهد و آنها را از آلودگی های محیط در امان نگه می‌دارد.

  • حفاظت از محصول در هنگام حمل و نقل

مورد دوم در اهداف بسته بندی، محافظت از مواد غذایی در برابر صدمات و ضربه های وارده در هنگام حمل و نقل و جابه‌جایی است.

  • ارائه اطلاعات و کارایی محصول به مشتری

مورد سوم از اهداف بسته بندی، درج اطلاعات مهم و کاربردی کالا بر روی بسته بندی است. اطلاعات مهم و کاربردی که اغلب بر روی بسته بندی ها وجود دارند عبارتند از قیمت محصول، تاریخ تولید و تاریخ انقضای محصول، نحوه مصرف و مواد تشکیل دهنده آنها است.

  • تمایز و ایجاد تفاوت در بین محصولات مشابه در بازار

هدف چهارم در بسته بندی، ایجاد تمایز بین محصولات مشابه در بازار است. به عنوان مثال، در بازار 4 برند برای پنیر وجود دارد که هر چهار برند دارای بسته بندی خاص خود هستند و در عین حال  که برای ارائه محصول با کیفیت در حال رقابت هستند در ایجاد بسته بندی و طرح جذاب نیز در حال رقابت و به روز رسانی هستند.

  • خلاقیت در طراحی بسته بندی

نوآوری و خلاقیت در نوع بسته بندی در بازاریابی و فروش تاثیر به سزایی دارد. مشتریان و صاحبان فروشگاه هنگام خرید محصول به خلاقیت در بسته بندی و طراحی آنها توجه بسیاری می کنند، همچنین دقتی که در نحوه بسته بندی انجام شده نیز برای مشتریان بسیار مهم است، زیرا دقت در این کار نشان دهنده بهداشت محصول است. نتایج حاصل از مطالعه سالانه یک محصول که توسط موسسه بازاریابی مواد غذایی آمریکای شمالی انجام شده، نشان می دهد که نوآوری برای مصرف کنندگان خصوصاً هنگام خرید یک کالا مورد توجه و مهم است. 

خلاقیت در بسته بندی
  • کاربرد پذیری بسته بندی

بسته بندی علاوه بر تاثیری که در فروش و بازاریابی دارد، باید بسیار کاربردپذیر نیز باشد. بهتر است بدانید منظور از کاربرد پذیری یک بسته بندی، توانایی حفاظت بسته بندی از محصول است. 

  • نقش بسته بندی و طراحی آن در شناخت برند

هر شرکتی برای شناخته شدن و ماندگاری نام آنها در اذهان عمومی، نیازمند یک طراحی و رنگ بندی خاصی است. همانطور که همه ما می دانیم بسیاری از محصولات هستند که از سالهای گذشته تاکنون با یک طرح و رنگ بسته بندی به بازار عرضه می شوند و تمامی افراد جامعه به آن برند آشنایی دارند.

  • شناخت برند 

یکی از بهترین روش ها برای فروش بیشتر محصولات، برند سازی کسب و کار است به گونه ای که افراد با یک لوگو، آهنگ و بسته بندی نام برند شما برایشان تداعی شود. برندینگ در افزایش فروش و بازاریابی بسیار موثر است.

  • تبلیغات

از روش های افزایش فروش و بازاریابی تبلیغات است. بسته بندی با کیفیت محصولات ارائه شده نیز یکی از روش های تبلیغات به شمار می آید. تبلیغات نام برند شما را در ذهن افراد جامعه هک می کند. تبلیغات صورت گرفته از سوی کسب و کار شما باید هدفمند و با شناخت مشتریان هدف شما باشد تا آگاه باشید که به چه روشی تبلیغات شما به فروش بیشتر منجر می شود.

انواع بسته بندی

انواع بسته بندی محصولات 

بسته بندی‌ها انواع مختلفی داشته و همین موضوع باعث شده است تا نقش و تاثیر بسته بندی در فروش محصولات غذایی نسبت به هر مدل متفاوت باشد. در کل بسته بندی مواد غذایی به سه دسته ترانزیت، صنعتی و دو منظوره تقسیم می‌شود که هر کدام از این بسته بندی‌ها کاربرد و ویژگی‌های خاص خود را دارند.

ترانزیت

این نوع بسته بندی در واقع روی بسته بندی نهایی محصول قرار می‌گیرد و علاوه بر جذاب‌تر کردن محصول و سهولت استفاده از آن، باعث راحت‌تر شدن حمل و نقل آن نیز شده است. شما می‌توانید با استفاده از دستگاه‌های بسته بندی شرکت بهسازان صنعت تدبیر از این نوع بسته بندی در تولید محصولات خود استفاده نمایید.

صنعتی

نوع دیگری از بسته بندی وجود دارد که به آن بسته بندی صنعتی می گویند. این نوع بسته بندی بیشتر برای شرکت های صنعتی و استفاده های عمده کاربرد دارد. تاثیر بسته بندی در فروش این نوع بسته بندی پایین تر از دیگر موارد است؛ زیرا معمولا این بسته بندی را مشتریان مشاهده نمی‌کنند.

دو منظوره

این بسته بندی ها نوعی بسته بندی خلاقانه محسوب می‌شوند که پس از استفاده محصول اصلی باز هم کاربرد دارند؛ به عبارت دیگر پس از مصرف محتویات داخل این بسته بندی ها می‌توان محصولات دیگری را درون آن‌ها قرار داده و نگهداری کرد.

در بسته بندی محصولات مشتریان به موارد مختلفی توجه می شود، در زیر به چند مورد از دلایل توجه افراد به بسته بندی می پردازیم:

  • ضد ضربه، ۹۸ درصد از افراد به ضد ضربه بودن بسته بندی دقت داشتند.
  • آماده فریز، ۷۶ درصد از افراد به قابل فریز بودن بسته بندی ها دقت داشتند.
  • قابل اعتماد، ۷۲ درصد از افراد یک جامعه نیز معتقد هستند محصولات دارای بسته بندی کیفیت بالاتری دارند که نشان از قابل اعتماد بودن برند آنها است.
  • سازگار با محیط زیست باشند. 

دلایل اهمیت و مزایای بسته بندی

شاید در ابتدا با خود فکر کنید که تنها مزیت بسته بندی محصولات غذایی محافظت از آن ها در برابر عوامل فاسد کننده است؛ اما باید بگوییم که کاملا در اشتباه هستید؛ زیرا نقش بسته بندی در فروش محصولات غذایی تنها به این مورد ختم نمی شود. مزایا و دلایل پر اهمیتی که باعث استفاده از یک بسته بندی با کیفیت در محصولات غذایی می شود، شامل موارد زیر است:

جذب مشتری

مهم ترین مزیت استفاده از یک بسته بندی جذاب که تاثیر بسته بندی در فروش را بسیار افزایش می دهد، جذب مشتری است. بگذارید این مورد را برای شما عزیزان با مثالی توضیح دهیم؛ فرض کنید به یک  فروشگاه مواد غذایی رفته اید و می خواهید بیسکویتی برای فرزند خود خریداری نمایید، زمانی که به قفسه بیسکویت ها میرسید، انواع بیسکویت را در بسته بندی های مختلف مشاهده می کنید. یکی از آن ها دارای بسته بندی ای شیک می باشد و دیگری بسته بندی ای ساده و بدون خلاقیت دارد. شما کدام را انتخاب می کنید؟ معلوم است که انتخاب اکثر افراد بسته بندی شیک و جذاب است.

راحتی مصرف کننده

یکی دیگر از مزایای استفاده از بسته بندی باکیفیت و حرفه ای، راحتی مصرف کننده است. علاوه بر زیبایی، بسته بندی ها باید طوری طراحی شوند که مصرف کننده بتواند به راحتی از آن محصول استفاده کند. برخی از تولید کنندگان از این موضوع چشم پوشی کرده و فقط ملاک بسته بندی محصولات خود را زیبایی و شیک بودن قرار می دهند که این کار کاملا اشتباه است؛ زیرا زمانی که فرد نتواند به درستی محصولی را استفاده کند و نیاز های خود را برطرف نمایید دیگر اشتیاقی برای خرید دوباره آن محصول از خود نشان نخواهد داد.

حمل و نقل راحت تر

یکی از چالش های تولید مواد غذایی حمل و نقل آن ها به سر تا سر کشور و اقصی نقاط جهان است. شرکت های تولید کننده مواد غذایی معمولا یک یا چند کارخانه را برای تولید محصولات خود قرار می دهند و سپس تمامی آن ها را به سراسر کشور و جهان ارسال می کنند. اگر این شرکت ها یک بسته بندی مناسبی را برای محصول خود قرار ندهند، جابجایی محصول بسیار دشوار شده و ممکن است هزینه و دردسرهای زیادی را برای آنها ایجاد کند.

نگهداری بهتر

در آخر نیز دیگر موردی که تاثیر بسته بندی در فروش را بسیار پر اهمیت کرده است، نگهداری بهتر از محصولات غذایی می باشد. اکثر مواد غذایی نباید در برابر نور مستقیم آفتاب و هوای آزاد قرار بگیرند. این موارد باعث فاسد شدن و از بین رفتن مواد غذایی خواهند شد؛ به همین دلیل یک بسته بندی باکیفیت می تواند نگهداری بهتری از محصولات در برابر اشعه های خورشید و اکسیژن داشته باشد.

مزایا بسته بندی محصول

نفوذ بسته بندی در بازار و فروش 

بسته بندی اگر به درستی انجام شود می تواند یکی از موثرترین روش های ایجاد و تقویت ارزش تجاری و آگاهی از برند باشد زیرا با وجود رقابت زیاد در قفسه ها، طرح روی محصول می تواند در تصمیم گیری خریدار تاثیرگذار باشد. پس می توان گفت با موضوع بسته بندی باید به عنوان یک نوع بازاریابی نه فقط به عنوان محافظت از کالا رفتار شود.

در بسته بندی یک محصول نقش چاپ و طراحی را نمی توان نادیده گرفت. چاپ رنگی، برچسب زدن و طراحی زیبا بسته بندی محصول را از لحاظ ظاهری تقویت میکند که در جذابیت تجاری برند شما تاثیر گذار است.

دکتر جان استنتون، استاد بازاریابی مواد غذایی در دانشگاه سنت جوزف می گوید:

“شما محصول موجود در قفسه فروشگاه را می بینید. بسته را هر بار که یخچال یا درب کمد را باز می کنید می بینید. بسته را هنگام استفاده از آن می بینید. پس زمانی که شما در خانه شخص دیگری هستید و یکی از محصولات شما در معرض دید باشد نام برند شما تا زمانی که فرد در آن محل به سر می برد به عنوان یک یادآوری ثابت عمل میکند.”

قرار گیری محصولات جدید در صدر بازاریابی

قرارگیری محصولات جدید در صدر بازاریابی

بسیاری از تولید کنندگان از برنامه های تحقیقاتی دانشگاه، به عنوان مشاور در مراحل اولیه توسعه و فروش محصول استفاده می کنند.

دانشگاه Clemson یکی از دانشگاه های ایالات متحده است که دارای برنامه های طراحی بسته بندی و برنامه های علوم بسته بندی است.

این دانشگاه با صدها تولید کننده آمریکایی در زمینه مشاوره بابت طراحی بسته بندی، آزمایش توزیع، تجزیه و تحلیل سیستم و آموزش فعالیت می کند.

اندرو هورلی، استادیار گروه مواد غذایی، تغذیه و بسته بندی علوم در Clemson می گوید:

“آنچه من از مطالعه بسته بندی، توجه مصرف کننده و رفتار وی نسبت به بسته بندی آموخته ام این است که هیچ روند جهانی در این باره وجود ندارد زیرا این یک بازی ریاضیاتی است.”

بیشتر تولید کننده های مواد غذایی در بازار فروش، غایب هستند و افراد غایب فروشی نخواهند داشت. بنابراین، هرچه بیشتر بتوانید با بسته بندی های جذاب و متنوع خود را معرفی کنید، موفقیت بیشتری خواهید داشت.

ویژگی های یک طراحی بسته بندی موفق

نحوه بسته بندی و طراحی آن زمانی موفق به شمار می رود که فروش زیاد داشته باشد. به طور کلی می توان گفت طراحی و نحوه بسته بندی گویای برند شما است و خریداران با آن ارتباط برقرار می کنند. ما در این بخش به ویژگی های یک طراحی بسته بندی موفق پرداخته ایم، با ما همراه باشید:

  1. افزایش سهم بازار در میان رقبا
  2. رشد فروش در مقایسه با رقبا 
  3. ایجاد تمایز بین محصولات موجود در بازار
  4. تاثیر گذاری برند شما و مدت زمان طولانی ماندگاری در ذهن خریدار
  5. توانایی بالا در برقراری ارتباط با مشتری
  6. برندینگ همراه با بسته بندی
  7. محافظت از محصول 

موانع و چالش های بسته بندی

  1. مشکلات محیط زیستی.
  2. اقتصادی بودن.
  3. عدم تاثیرگذاری بر مخاطب.
  4. محدودیت های موجود در قانون.
  5. محدودیت فضا و بودجه.
  6. توانایی استفاده بهینه از فضاها.
  7. حفظ کیفیت.
  8. امکان افزایش هزینه در استفاده از دستگاه های اتوماتیک.
چالش های بسته بندی

چرا بسته بندی برای بازاریابی مهم است؟

عاملی که باعث افزایش نقش بسته بندی در فروش گشته، این است که بسته بندی در واقع نماینده ارائه محصول به مشتری به حساب می آید. به جای این که برای معرفی هر محصول از یک فروشنده استفاده شود، می توان یک بسته بندی حرفه ای و شیک برای آن طراحی کرد که هم خواص و هم ویژگی های محصول را به بهترین و جذاب ترین شکل ممکن به مشتری ارائه دهد.

اگر می خواهید بسته بندی جذاب و با کیفیتی را برای محصولات غذایی شرکت خود تولید کنید یا قصد راه اندازی یک کارگاه بسته بندی را دارید، پیشنهاد ما استفاده از دستگاه های بسته بندی شرکت بهسازان صنعت تدبیر می باشد. شرکت بهسازان صنعت تدبیر سال ها است که در تولید دستگاه های بسته بندی حبوبات، ادویه جات، آجیل و خشکبار، مواد غذایی و… فعالیت می کند. کیفیت محصولات این شرکت بین رقبایی که در بازار وجود دارد، بسیار بالاتر بوده و قیمتی به صرفه تر دارند.

شرکت بسته بندی مواد غذایی بهسازان صنعت تدبیر 

شرکت های بسته بندی، کالاهایی را که کاربران نهایی خریداری و مصرف می کنند توسعه نمی دهند، اما در بهبود فرایند توزیع محصول نقشی اساسی دارند.

مجتبی میرهادی، مدیر توسعه شرکت بهسازان صنعت تدبیر، طی یک جلسه با صاحبان مشاغل به این موضوع اشاره کرد:

“ما با طیف زیادی از تولید کنندگان مواد غذایی در داخل ایران همکاری داشته ایم که از ما درخواست ارائه راه حلی برای بسته بندی کامل، منعطف، سفت، سخت و خلا داشته اند.”

بهسازان صنعت تدبیر یکی از پیشرو ترین های ماشین آلات مواد غذایی، دارویی و شیمیایی در ایران است. دستگاه بسته بندی و دیگر ماشین آلات به صورت جداگانه طراحی شده است تا نیاز تولید کننده را در مورد طراحی بسته، خروجی و استفاده کارآمد از منابع، برآورده سازد.

نمونه کارهای این شرکت شامل دستگاه های بسته بندی توزین دار، کیسه و کارتن پرکن ها، قوطی پرکن، شیرینگ پک ها، مشاوره و ساخت خطوط تولید مواد غذایی است. به منظور پاسخگویی به نیازهای مشتری، باید تمام جنبه های فرایند تولید را در نظر بگیرد تا بتواند سودمندترین خطوط تولید را ارائه دهیم.

همچنین مهندس میرهادی در صحبت خود اذعان داشت: “در بهسازان صنعت تدبیر ما همیشه با محصول شروع می کنیم، اما این تنها آغاز فرایند است، و معیارهای بسیار بیشتری برای بررسی وجود دارد.” چنانچه فکر می کنید برای تهیه نیاز به راهنمایی دارید پیشنهاد می کنیم مقاله “راهنمای خرید دستگاه بسته بندی” را مطالعه فرمائید و همچنین می توانید با کارشناسان مجموعه ما تماس بگیرید و راهنمایی های لازم را دریافت نمائید.

بسته بندی سالم

سوالات متداول

چند نوع بسته بندی در صنعت تولید محصولات غذایی وجود دارد؟

در کل سه دسته اصلی برای بسته بندی مواد غذایی وجود دارد. بسته بندی های ترانزیت، صنعتی و دو منظوره. هر کدام از این بسته بندی ها نسبت به کاربرد و نیاز مشتری به دسته های زیادی مانند بسته بندی های آلومینیومی، فلزی، پلاستیکی و… تقسیم می شوند.

آیا بسته بندی می تواند باعث افزایش فروش محصول شود؟

قطعا! زیرا بسته بندی یک محصول اولین چیزی است که مشتری آن را می‌بییند. تاثیر بسته بندی در فروش بسیار زیاد است؛ به طوری که با بسته بندی حرفه‌ای، می‌توان یک محصول معمولی را محصولی حرفه‌ای و باکیفیت معرفی کرد.

مزایای استفاده از یک بسته بندی باکیفیت چه مواردی هستند؟

نقش بسته بندی در فروش بسیار بالا است و استفاده از یک بسته بندی باکیفیت، مزیت‌های زیادی مانند جذابیت محصول، حمل و نقل راحت‌تر، جای‌گیری بهتر در قفسه فروشگاه، استفاده مجدد، محافظت در برابر عوامل فاسد کننده و… را برای شما به همراه دارد.

2 Comments

  1. من برا بسته بندی خشکبار های تولیدی مجموعم نیاز به دستگاه بسته بندی دارم ولی نمیدونم کدوم یکی از دستگاه های بسته بندی شما رو تهیه کنم . نیاز به راهنمایی کامل دارم . چطور میتونم در این مورد از شما راهنمایی بگیرم ؟ با شماره تلفنی که گذاشتین تماس بگیرم کافیه ؟

    • سلام و درود
      بله برای دریافت راهنمایی کامل درمورد دستگاه بسته بندی و انتخاب درست دستگاه با شماره تماس 09126934673 تماس بگیرید تا کارشناسان ما اطلاعات مورد نیازتون رو در اختیارتون قرار بدن


ثبت دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *