Skip to content

تفاوت دستگاه سیل القایی و سیل حرارتی

فرق دستگاه سیل القایی و سیل حرارتی

تفاوت دستگاه سیل القایی و سیل حرارتی

با اطلاع از تفاوت دستگاه سیل القایی و سیل حرارتی شما می‌ توانید بهترین نوع آن را بر اساس نیاز خود خریداری کنید. اصلی‌ترین تفاوت دستگاه سیل پک القایی و سیل حرارتی در کاربرد و نوع استفاده از آنها است. معمولاً از دستگاه سیل حرارتی برای تزریق گاز و وکیوم استفاده می‌ شود.

 در صورتی که دستگاه سیل القایی برای پرس کردن درب ظروف پلاستیکی مورد استفاده قرار می‌ گیرد. این دستگاه‌ ها دارای انواع مختلفی هستند و امکان سفارش آن‌ها توسط مشتری در مدل و اندازه‌ های مختلف وجود دارد؛ در حال حاضر دستگاه های سیل القایی و حرارتی، از پیشرفته‌ ترین دستگاه‌ ها در صنایع بسته‌ بندی محصولات به حساب می‌ آیند.

دستگاه سیل چیست؟

قبل از پرداختن به مبحث تفاوت دستگاه سیل القایی با دستگاه سیل حرارتی بهتر است با مفهوم سیل آشنا شوید، کلمه سیل به معنای پرس کردن یا مهر و موم کردن است.

 به طور کلی دستگاه‌ سیل به دستگاهی گفته می‌ شود که برای پرس کردن درب ظروف پلاستیکی مورد استفاده قرار می‌ گیرد. این کار از نشت مواد به بیرون ظرف جلوگیری می‌ کند. علاوه بر این، باعث افزایش طول عمر مواد غذایی شده و اصول بهداشتی نیز رعایت می‌ شود. امروزه انواع دستگاه سیل حرارتی و سیل القایی به بهترین و محبوب‌ ترین دستگاه‌ های پرس تبدیل شده اند و استفاده از آن‌ها در صنایع بزرگ و کوچک و کارخانجات رواج زیادی یافته است.

تفاوت دستگاه سیل القایی و سیل حرارتی 

بین دستگاه سیل القایی و سیل حرارتی تفاوت‌ هایی وجود دارد و همین تفاوت، سبب افزایش تقاضا برای هر کدام از آنها شده است؛ در ادامه مهم ترین فرق دستگاه سیل القایی و سیل حرارتی را ذکر می‌ کنیم:

مقایسه از لحاظ سیستم عملکرد 

مهمترین و اصلی‌ترین فرق دستگاه سیل حرارتی و سیل القایی در عملکرد آنها است، به طوری که در دستگاه سیل حرارتی، فویل مورد نظر توسط دستگاه برش خورده و سپس از طریق المنت‌ های حرارتی مخصوص، روی دهانه ظرف‌ها قرار می‌ گیرد. انواع دستگاه سیل حرارتی دارای مدل‌های تمام اتوماتیک، نیمه اتوماتیک و دستی است که شما می‌توانید بر اساس نیاز و حجم کار خود آنها را خریداری کنید.

در مقابل، عملکرد دستگاه سیل القایی به این گونه است که فویل آلومینیوم قرار گرفته روی ظرف به دلیل وجود جریان مغناطیسی حرارت ایجاد می‌ کند و همین حرارت باعث چسبیدن فویل آلومینیومی به اطراف ظرف می‌ شود؛ گرما سبب ذوب شدن موم اطراف فویل آلومینیومی شده و در نهایت ظرف آب بندی می‌ شود. دستگاه سیل القایی علاوه بر وکیوم کردن، هوای بسته را نیز تخلیه می‌ کند.

دستگاه بسته بندی سیل

مقایسه از لحاظ سرعت

سرعت کار دستگاه سیل القایی و دستگاه سیل حرارتی بسته به نوع و مدل دستگاه می‌ تواند متفاوت باشد، اما در حالت کلی سرعت دستگاه سیل حرارتی بالاتر از دستگاه سیل القایی است. البته می‌ توان با اضافه کردن تعداد قالب یا ردیف، ظرفیت تولید دستگاه‌ های سیل القایی را نیز افزایش داد؛ ولی میانگین سرعت دستگاه سیل القایی نسبت به سیل حرارتی پایین‌ تر است و مدت زمان بیشتری طول می‌ کشد تا کار بسته‌ بندی را تمام کند.

نقش نوع و شکل ظرف در انتخاب دستگاه سیل

شکل ظرف و نوع آن نقش مهمی در انتخاب بهترین دستگاه سیل دارد، برای مثال ظروف گرد و لیوانی که دارای درب هستند مانند انواع دبه، قوطی و بطری‌ ها با کمک دستگاه سیل القایی پلمپ می‌ شود، ولی برای ظروف پلاستیکی با هر اندازه و هر شکلی معمولا از دستگاه سیل حرارتی استفاده می کنند.

 یکی از مهمترین نکاتی که باید در نظر داشته باشید این است که سیل‌ های حرارتی در قالب‌ های متنوعی تولید می‌ شوند، بنابراین تنوع در شکل و ظاهر قالب‌ ها در سیل‌ های حرارتی بالا است. پس همانطور که متوجه شدید برای بسته‌ بندی محصولاتی مانند لیوان‌ های آبمیوه، دوغ و نوشیدنی‌ ها از انواع دستگاه سیل حرارتی تمام اتوماتیک، نیمه اتوماتیک و دستی استفاده می‌ شود.

نقش نوع و شکل ظرف در انتخاب دستگاه سیل

امکان تزریق گاز در دستگاه سیل 

یکی از مهمترین کارهایی که انواع دستگاه‌ های وکیوم و بسته‌ بندی انجام می دهند، تخلیه هوای داخل بسته‌ ها و سپس تزریق گازهای نگهدارنده است، این کار باعث حفظ کیفیت مواد غذایی شده و طعم، شکل، رنگ و تازگی آنها را حفظ می‌ کند. دستگاه‌ های تزریق گاز در اکثر صنایع تولید و بسته‌ بندی مواد خوراکی مانند بسته‌ بندی گوشت، ماهی، سبزیجات، غذاهای آماده، خیارشور، خشکبار، سبزی و…. قابل استفاده است.

این کار سبب افزایش ماندگاری و جلوگیری از کپک زدن و بو گرفتن می‌ شود، همچنین با خارج کردن گازهای اضافه، فشار منفی یا کم که ممکن است در بسته‌ بندی پیش بیاید را از بین می‌ برد. در حال حاضر می‌ توان از دستگاه‌ های تزریق گاز برای تمامی بسته‌ بندی‌ های پلاستیکی و کاغذی استفاده کرد؛ این دستگاه‌ ها علاوه بر راندمان بالا، از کیفیت و قدرت بالایی نیز برخوردار هستند.

امکان وکیوم ظرف در دستگاه سیل وکیوم 

فرق دستگاه سیل القایی و سیل حرارتی در نوع کاربرد و کارکرد این دستگاه‌ها است، علاوه بر این، دستگاه‌ های سیل وکیوم در دسته سیل‌ های حرارتی قرار می‌ گیرند که می‌ توان به آسانی روی آنها پمپ وکیوم نصب کرد.

این پمپ باعث خروج هوای اضافه در ظروف شده و اقدام به تزریق و پمپ هوای مخصوص به داخل ظرف جهت افزایش زمان ماندگاری مواد می‌ کند. این امکان یکی از بهترین و محبوب‌ترین مواردی است که در چند سال اخیر برای دستگاه‌ های سیل ایجاد شده است و سبب افزایش ماندگاری مواد خوراکی تا چندین ماه یا حتی تا چندین سال می‌ شود. 

دستگاه وکیومی که روی دستگاه سیل نصب می‌ شود علاوه بر بالا بردن سرعت بسته‌ بندی، کیفیت و طعم مواد خوراکی را نیز حفظ می‌کند؛ البته این دستگاه‌ها فقط مخصوص بسته‌ بندی کردن مواد خوراکی نیستند و می‌ توانند در صنایع دیگر نیز مورد استفاده قرار بگیرند.

کاربرد دستگاه سیل حرارتی و سیل القایی در صنایع مختلف 

در کنار تمام تفاوت دستگاه سیل حرارتی و القایی، این دستگاه‌ ها از کاربردهای زیاد و بی‌نظیری برخوردار هستند، البته فرق دستگاه سیل القایی و سیل حرارتی در نوع کاربرد و استفاده آنها است. مهمترین و اصلی‌ ترین کاربرد انواع دستگاه‌ های سیل، برای پلمپ و بسته‌ بندی کردن دهانه لیوان و ظروف مختلف است. 

این دستگاه‌ ها در کافی شاپ‌ ها، هتل‌ ها و رستوران‌ ها نیز جهت بسته‌ بندی سریع ظروف یکبار مصرف و حفظ کیفیت و ماندگاری آنها مورد استفاده قرار می‌ گیرند. بیشترین کاربرد دستگاه‌ های سیل در کارخانجات بسته‌ بندی انواع مواد خوراکی و غذایی است تا تمامی مواد از هوا و رطوبت بیرونی محافظت شوند. 

البته دستگاه‌ های سیل خانگی به صورت دستی و نیمه اتوماتیک وجود دارند که می‌ توان انواع سالاد، شیرینی، میوه و ترشیجات را با آنها بسته‌ بندی کرد. پس همانطور که متوجه شدید دستگاه‌ های سیل از هر نوع تمام اتوماتیک و صنعتی، نیمه اتوماتیک و خانگی و کوچک، کاربردهای گسترده ای دارند.

دستگاه سیل پک

سوالات متداول

فرق دستگاه سیل القایی و سیل حرارتی چیست؟

مهمترین فرق دستگاه سیل القایی و سیل حرارتی نوع کاربرد و سرعت عمل آنها است، معمولاً سرعت دستگاه سیل حرارتی بالاتر بوده و برای بسته‌ بندی محصولات با هر شکل و اندازه‌ای مورد استفاده قرار می‌ گیرد.

 اهمیت اطلاع از فرق دستگاه سیل القایی و سیل حرارتی چیست؟

اطلاع از تفاوت این دو دستگاه سیل به خریداران کمک می‌ کند تا بتوانند بهترین نوع آن را بر اساس صنعت و نیاز خود خریداری کنند.

کدام یک از انواع دستگاه‌ های سیل برای بسته‌ بندی بهتر هستند؟

هر کدام از دستگاه‌ های سیل برای بسته‌ بندی مواد و محصولات مخصوصی مورد استفاده قرار می‌ گیرد؛ پس هر دو آنها جزء ضروری‌ترین تجهیزات صنعتی و خانگی هستند که برای پلمپ مواد استفاده می‌ شوند.

هنوز دیدگاهی ثبت نشده است! اولین نفری باشید که دیدگاهی ثبت میکنید


ثبت دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *