Skip to content

راهنمای جامع راه اندازی مغازه عطاری

دستگاه بسته بندی حرارتی

در این مقاله می خواهیم اطلاعاتی جامع درباره راه اندازی مغازه عطاری را همراه با تجهیزات و هزینه های لازم و ضروری با شما به اشتراک بگذاریم.

اگر می خواهید کسب و کاری را راه اندازی کنید که به نسبت سختی کمی داشته و بتواند حاشیه سود بالایی را به شما ارائه دهد، شغل عطاری برای شما بسیار مناسب است. این کسب و کار از محبوب ترین و قدیمی ترین شغل های ایرانی محسوب می شود. در این شغل می توانید انواع محصولات گیاهی، ادویه ها، عرق های گیاهی و… را تهیه کرده و به مشتریان خود بفروشید. بسیاری از عطاری ها به شکل حرفه ای خودشان محصولات ارگانیک را تولید می کنند. برای این کار باید از دستگاه های مخصوصی مانند دستگاه آسیاب ادویه، دستگاه عرق گیری، کره گیری و روغن گیری استفاده کنید. همچنین باید از ترازوهای دقیق و دستگاه های بسته بندی حرفه ای برای افزایش دقت و کیفیت کمک بگیرید.

یکی از مشاغل بسیار مهم و محبوب که در ایران وجود دارد، عطاری است. عطاری در واقع شغلی است که در آن انواع گیاهان دارویی، ادویه ها، دمنوش ها و… به فروش می رسند. همچنین می توانید روغن ها و کره های طبیعی را نیز در این مغازه ها پیدا کنید. اگر قصد راه اندازی این کسب و کار را دارید، باید به نکات گوناگونی توجه داشته باشید. این کار سختی زیادی ندارد؛ اما برای شروع کار نیازمند دانش کافی در این زمینه هستید. همچنین باید برای فروشگاه خود تجهیزات مختلف، فضای مناسب، جواز کسب را تهیه کنید و نحوه پرداخت مالیات آن را نیز یاد بگیرید. برای کسب اطلاعات بیشتر تا انتهای این مقاله در کنار ما باشید.

راهنمای جامع راه اندازی مغازه عطاری

معرفی شغل عطاری

مشاغل بسیار زیادی در ایران وجود دارد که به دلیل شرایط محیطی و جغرافیایی کشور ما ایجاد شده اند؛ شغل عطاری یکی از مهم ترین این مشاغل به حساب می آید. عطاری، مغازه ای است که در آن انواع ادویه ها، گیاهان دارویی و معطر، دمنوش و انواع چای، کره و روغن طبیعی و… به افراد ارائه می شود. به عبارت دیگر می توان این شغل را یک فروشگاه محصولات طبیعی دانست. امروزه افراد زیادی از آسیب های محصولات صنعتی آگاه شده اند و به سمت محصولات طبیعی روی آورده اند. به همین دلیل است که در سال های اخیر این فروشگاه ها فروش بالایی را نسبت به چند سال گذشته تجربه کرده اند.

تاریخچه عطاری در ایران و جهان

برای این که بیشتر با این شغل آشنا شوید بهتر است تاریخچه این شغل را نیز بررسی کنید. اگر بخواهیم در رابطه با تاریخچه عطاری در ایران باهم صحبت کنیم باید بگوییم که این شغل یکی از بخش های جدانشدنی فرهنگ ایران است. از سالیان دور در ایران دانشمندان زیادی وجود داشتند که گیاهان دارویی زیادی را کشف کرده و به کمک آن طب سنتی را تقویت کرده اند. ابوعلی سینا یکی از موثرترین دانشمندان در این زمینه بود و توانست خواص فوق العاده ای از این گیاهان را پیدا کند. تاریخچه این شغل در جهان نیز حدود 2600 سال قبل از میلاد مسیح بر می گردد.

درآمد شغل عطاری

قبل از راه اندازی عطاری باید درآمدی که از این شغل به دست می آید را نیز محاسبه کنید تا با آگاهی بیشتر به سمت راه اندازی این شغل بروید. این موضوع جهت بررسی سرمایه اولیه برای راه اندازی عطاری  بسیار مهم است؛ زیرا در صورتی که درآمد یک شغل کم باشد اما هزینه راه اندازی زیاد، نمی توان آن را شغلی سودآور دانست. در پاسخ به این سوال که درآمد این شغل چقدر است باید گفت که شما می توانید حدود 30 تا 40 درصد از سرمایه اولیه خود سود دریافت کنید. حاشیه سود این شغل بسیار بالا بوده و صاحبان آن را راضی نگه داشته است.

مزایا و معایب عطاری

اگر هنوز شک دارید که آیا شغل عطاری برای شما مناسب است یا خیر، بهتر است مزایا و معایبی که در این شغل وجود دارد را بررسی کنید. از مهم ترین این مزایا و معایب می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • برای راه اندازی این شغل به سرمایه زیادی نیاز ندارید.
  • باید با تمامی خواص گیاهان و نحوه آسیاب کردن ادویه ها آشنا باشید.
  • در یک فضایی پر از گیاهان و ادویه های معطر باید کار کنید که در صورت حساسیت برای شما مشکل ساز می شود.
درآمد شغل عطاری

مراحل راه اندازی مغازه عطاری

راه اندازی شغل عطاری کار ساده ای است اما به دانش فراوانی نیاز دارد. در صورتی که با مراحل این کار آشنایی داشته باشید می توانید به راحتی مغازه را راه اندازی کرده و سود خوبی از آن به دست بیاورید. مراحل راه اندازی این شغل به شکل زیر است:

  1. اجاره کردن مغازه
  2. خرید دستگاه هایی مانند دستگاه آسیاب ادویه
  3. خرید محصولات و مواد
  4. آماده سازی مدارک برای کسب جواز
  5. دریافت جواز کسب
  6. طی کردن مراحل مالیاتی
  7. باز کردن مغازه و شروع به فروش محصولات مختلف

فضای مناسب مغازه عطاری

اگر به مراحل راه اندازی عطاری توجه کرده باشید متوجه شده اید که اولین و مهم ترین کار برای راه اندازی این شغل، اجاره کردن این مغاز است. اگر بودجه کافی برای خرید مغازه دارید، بهتر است آن را خریداری کرده تا اجاره ماهیانه را از هزینه های خود کم کنید. همچنین اگر می خواهید نسبت به خرید مغازه اقدام کنید بهتر است حداقل 12 متر مربع را برای مساحت آن در نظر بگیرید. هر چه متراژ بالاتر باشد امکان استفاده از دستگاه های مختلف و حرفه ای تر بهتر شده و می توانید محصولات بیشتری را در مغازه قرار دهید.

سرمایه اولیه برای راه اندازی فروشگاه عطاری

مهم ترین نکته برای شروع این کسب و کار، تامین سرمایه اولیه برای راه اندازی عطاری است. باید گفت که هر کسی می تواند با هر بودجه این نسبت به راه اندازی این مغازه اقدام کند. به طور متوسط هزینه ای که برای خرید جنس نیاز خواهید داشت چیزی بین 50 تا 100 میلیون تومان است. البته باید این مبلغ را با هزینه اجاره یا خرید مغازه و دستگاه هایی مانند آسیاب ادویه نیز جمع ببندید. به همین دلیل باید هزینه راه اندازی عطاری را چیزی حدود 500 میلیون تومان در نظر بگیرید. این عدد نسبت به بسیاری از فروشگاه ها و مغاز ها کمتر بوده و در عوض سودآوری بیشتری دارد.

تجهیزات لازم برای شغل عطاری

پس از این که مغازه را برای راه اندازی کسب و کار خود خریداری یا اجاره کردید باید به سراغ خرید تجهیزات مورد نیاز بروید. برای راه اندازی عطاری، باید دستگاه ها و ابزارهای دیجیتالی مختلفی را تهیه کرده تا کار را برای شما راحت تر کند. از مهم ترین این تجهیزات می توان به موارد زیر اشاره کرد:

دستگاه آسیاب ادویه

یکی از مهم ترین ابزارهایی که برای راه اندازی عطاری به آن نیاز دارید، دستگاه آسیاب ادویه است. اگر با ادویه جات آشنایی داشته باشید حتما می دانید که این محصولات به شکل دانه ای یا تخم شکل هستند. برای استفاده از آن ها باید با کمک دستگاه های آسیاب مخصوص این دانه ها را خرد کنید. دستگاه های آسیاب ادویه به شکلی هستند که دانه های ادویه را بسیار ریز کرده و آن ها را قابل استفاده می کنند. شرکت بهسازان ماشین بهترین مدل های این دستگاه را در حجم ها و توان های گوناگون تولید می کند.

دستگاه های روغن گیری

اگر می خواهید محصولات گوناگونی را در فروشگاه خود به فروش برسانید، باید به فکر روغن های طبیعی هم باشید. روغن های طبیعی را می توان محبوب ترین نوع روغن ها دانست. دلیل این موضوع این است که روغن های طبیعی سطح کلسترول بسیار پایینی داشته و برای قلب و عروق ضرری ندارند. برای ارائه دادن این روغن ها می توانید با استفاده از دستگاه های مخصوص روغن گیری، روغن هایی مانند روغن دانه انار، روغن آفتاب گردان و… را گرفته و به صورت خالص و ارگانیک به مشتری ارائه دهید.

دستگاه های عرق گیر

محصولات دیگری که در بسیاری از فروشگاه های عطاری پیدا می شوند، عرق های طبیعی هستند. عرقیجات فوایدی عالی داشته و از مهم ترین آن ها می توان به عرق بیدمشک، عرق نعناع، عرق دارچین و… اشاره کرد. برای به دست آوردن این عرق ها باید با استفاده از دستگاه های عرق گیر، فرایند تبخیر را روی گیاه پیاده سازی کرده و عرق به دست آمده را پس از سرد کردن بسته بندی کنید. این کار بسیار راحت بوده و کمک گرفتن از دستگاه عرق گیری می تواند آن را راحت تر کند. این دستگاه ها به طور کاملا اتوماتیک کار کرده و بطری های عرق را برای شما پر می کنند.

دستگاه کره گیر

دستگاه دیگری که برای راه اندازی فروشگاه خود به آن نیاز دارید دستگاه کره گیری است. همانطور که از نام این دستگاه مشخص است، دستگاه کره گیر با استفاده از مغزیجات خاص مانند بادام زمینی، کره های ارگانیک تهیه می کند. کار کردن با این دستگاه کمی زمان بر بوده و باید به ترکیباتی که درون آن می ریزید توجه کنید. استفاده از دستگاه کره گیر برای تهیه کره های طبیعی باعث می شود تا ارگانیک ترین و خاص ترین کره های طبیعی را در اختیار مشتریان خود قرار دهید. این موضوع باعث افزایش رضایت مشتریان شما می شود.

ترازوی دقیق

یکی از مهم ترین تجهیزاتی که برای راه اندازی عطاری نیاز دارید، یک ترازوی دقیق است. استفاده از ترازوی دقیق دیجیتالی برای این کار واجب است؛ زیرا ادویه جات و گیاهان وزن بسیار کمی داشته و باید به دقت اندازه گیری شوند. می توانید در مدل های مختلف از این دستگاه ها استفاده کنید.

دستگاه بسته بندی حرارتی

دستگاه بسته بندی حرارتی

اگر می خواهید به شکلی عالی محصولات خود را به مشتریان ارائه دهید، باید از دستگاه بسته بندی استفاده کنید. بسته بندی ادویه جات را می توانید به روش های گوناگونی مانند استفاده از ظرف های یکبار مصرف بی رنگ یا نایلون های کوچک انجام دهید. برای ریختن ادویه جات در بسته بندی های کم حجم و سبک نایلونی، باید نایلون را با استفاده از حرارت پلمب کنید. برای این کار استفاده از دستگاه بسته بندی حرارتی برای شما کاربردی خواهد بود.

جواز کسب

برای این که بتوانید مغازه عطاری را باز کرده و محصولات مختلفی را در آن به فروش برسانید، نیازمند تهیه جواز کسب هستید. جواز کسب از طریق وزارت بهداشت صادر شده و تاییدیه بر کیفیت و ارگانیک بودن محصولات شما است. برای این کار باید مدارکی را تهیه کرده و به سازمان های مربوطه ارائه دهید. از مهم ترین این مدارک می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • فرم درخواست
  • فیش پرداخت 100 هزار تومان هزینه بازرسی
  • ارائه اصل و کپی تمامی صفحات شناسنامه
  • 4 قطعه عکس پرسنلی
  • ارائه سندی دال بر وجود مغازه اجاره یا خریداری شده

مالیات یک مغازه عطاری

مهم ترین مرحله راه اندازی این شغل، ثبت نام برای امور مالیاتی است. تمامی کسب و کار ها و مشاغل آزاد نیازمند پرداخت مالیات بوده و این مغازه ها نیز جزو این دسته از مشاغل به حساب می آیند. مالیات این شغل بسیار کم بوده و دلیل آن نیز استفاده از مواد طبیعی برای فروش محصولات مختلف و تشویق مردم به خرید محصولات طبیعی است. مراحل مختلف ثبت نام مالیاتی شامل موارد زیر هستند:

  • پیش ثبت نام مالیاتی از طریق فرم های مربوطه
  • صحت سنجی اطلاعات
  • تولید و ارسال اطلاعات کاربری به سامانه
  • ثبت نام الکترونیکی در سامانه
  • اعتبارسنجی ستادی و میدانی اطلاعات توسط سازمان

جمع بندی

شغل های زیادی وجود دارند که می توانید با راه اندازی آن ها درآمد فوق العاده ای کسب کنید. از مهم ترین این شغل ها می توان به عطاری اشاره کرد. در این شغل گیاهان دارویی، معطر و خوراکی به همراه ادویه ها و عرقیجات به فروش می رسند. این شغل جذابیت های خاص خود را داشته و با کمترین هزینه نیز می توانید آن را راه اندازی کنید.ابزارهای گوناگونی نیز برای این کار نیاز خواهید داشت که از مهم ترین آن ها می توان به دستگاه آسیاب ادویه، دستگاه های روغن گیری، دستگاه های عرق گیر، دستگاه کره گیر، ترازوی دقیق، دستگاه بسته بندی حرارتی اشاره کرد. در این مقاله نکات مهم این کار را نیز به شما آموزش دادیم که با رعایت آن ها می توانید میزان فروش و سود خود را افزایش دهید.

سوالات متداول

چگونه یک عطاری راه اندازی کنیم؟

برای این که بتوانید این شغل راه اندازی کنید باید ابتدا محصولات خود را تهیه کرده و سپس تجهیزاتی مانند دستگاه های آسیاب ادویه، روغن گیری، عرق گیری و… را تهیه کنید.

برای راه اندازی عطاری به چه تجهیزاتی نیاز داریم؟

از مهم ترین تجهیزات برای این کار می توان به دستگاه های عرق گیر، دستگاه روغن گیری، دستگاه کره گیری، ترازوی دیجیتالی، دستگاه بسته بندی ادویه، دستگاه آسیاب و… نیاز خواهید داشت.

کدام شرکت بهترین تجهیزات شغل عطاری را تولید می کند؟

از بهترین شرکت هایی که باکیفیت ترین دستگاه آسیاب ادویه را تولید می کنند می توان به شرکت بهسازان ماشین اشاره کرد.

هنوز دیدگاهی ثبت نشده است! اولین نفری باشید که دیدگاهی ثبت میکنید


ثبت دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *