Skip to content

نحوه ضدغفونی کردن میوه

ضدعفونی میوه و سبزیجات

دلیل ضد عفونی کردن میوه و سبزی چیست؟

میوه و سبزیجات یکی از مفید ترین مواد غذایی هستند که باید حتما افراد آن ها را در سبد غذایی خود قرار دهند. این مواد به دلیل این که در محیطی باز رشد می کنند باکتری و میکروب های فراوانی روی سطح خود دارند. همچنین برخی از این میوه ها را به صورت گلخانه ای پرورش می دهند که برای جلوگیری از آفت آن ها از کود های شیمیایی زیادی استفاده می کنند.

همین موضوع باعث شده است تا ضد عفونی میوه و سبزیجات اهمیت زیادی برای حفظ سلامتی افراد داشته باشد. میکروب زدایی میوه و سبزیجات با روش های مختلفی صورت می گیرد که در ادامه تمامی این روش ها را به طور کامل توضیح خواهیم داد.

روش های ضد عفونی کردن میوه و سبزی

بسیاری از بیماری هایی که امروزه افراد به آن‌ها مبتلا می شوند به دلیل خوردن میوه و سبزیجات به صورت نشسته است. به همین دلیل توصیه می کنیم با بهترین روش شستن میوه و سبزی آشنا شده تا میکروب زدایی میوه سبزی را به بهترین شکل ممکن انجام دهید.

 وزارت بهداشت برای این کار یک راهنمای جامع شستشو و ضدعفونی میوه و سبزی را ارائه داده است که در صورت انجام تمامی مراحل آن، میوه و سبزیجات تمیزی خواهید داشت. این روش به شرح زیر است:

پاک کردن دقیق سبزیجات

اولین مرحله برای ضد عفونی میوه و سبزیجات پاک کردن دقیق آن‌ها است. همانطور که می‎دانید سبزیجات دارای قسمت‌هایی هستند که قابل مصرف نبوده و باید قبل از شستشو، آن ها را از سبزیجات جدا کنید. اگر می‌خواهید به بهترین شکل ممکن سبزیجات خود را ضد عفونی نمایید، باید حتما این کار را به درستی انجام دهید.

انگل زدایی

یکی از مهم‌ ترین مراحل ضد عفونی میوه و سبزی، انگل زدایی محسوب می شود. در صورتی که این مرحله را به شکل صحیح انجام ندهید، سبزی از یک ماده غذایی بسیار مفید به یک ماده غذایی مضر تبدیل خواهد شد.

 برخی از افراد برای انجام این کار از نمک استفاده می‌کنند؛ اما نمی‌توان در انگل زدایی سبزی تنها به نمک اکتفا کرد. پیشنهاد وزارت بهداشت برای این کار استفاده از مواد ضد عفونی و شوینده های مخصوص میوه و سبزیجات است تا تمام میکروب ها و باکتری های موجود در آن ها به طور کامل از بین بروند.

برای میکروب زدایی میوه سبزی ابتدا یک کاسه آب را پر کرده و میوه یا سبزی را درون آن بریزید. به ازای هر لیتر آبی که درون کاسه وجود دارد، 2 الی 4 قطره مایع شوینده به آن اضافه کنید. حال کمی با دستان خود میوه و سبزی را حرکت داده تا آب داخل کاسه با مایع مخصوص حل شود و کمی کف کند. در این مرحله اجازه دهید سبزی یا میوه حدود 5 دقیقه درون کاسه باقی بماند تا تمامی انگل ها و میکروب‌های آن به سطح آب سعود کنند؛ سپس میوه و سبزیجات را به خوبی آب بکشید.

آبکشی دقیق

بسیاری از افراد هستند که در راهنمای جامع شستشو و ضدعفونی میوه و سبزی این مرحله را جا انداخته و آن را جدی نمی‌گیرند. همین موضوع نیز باعث ایجاد مسمومیت‌ها و بیماری های مختلفی در آن ها شده است.

 آب کشی مهم‌ترین مرحله برای ضد عفونی میوه و سبزیجات است و هرگز نباید این مرحله را بدون دقت انجام دهید. برای میکروب زدایی میوه سبزی خود توسط روش های بالا باید حتما آن‌ها را بسیار دقیق آب کشی کنید تا انگل ها و مواد شوینده به طور کامل از روی سطح میوه و سبزیجات پاک شوند؛ زیرا در غیر این صورت ممکن است این مواد همراه با میوه وارد بدن شما شده و باعث بیماری شما شوند.

آبکشی میوه

از چه موادی برای ضد عفونی کردن میوه و سبزی استفاده می کنند؟

شاید فکر کنید که اصلی‌ترین و بهترین شوینده و ماده ضد عفونی میوه و سبزیجات، آب خالی می باشد. این باور کاملا اشتباه بوده و از سمت مراجع بین المللی نیز منع شده است. طبق دستورالعمل سازمان غذا و داروی آمریکا استفاده از آب خالی برای میکروب زدایی و ضدعفونی میوه و سبزیجات ممنوع شده و نباید در هیچ جایی از این روش استفاده شود.

آب خالی به تنهایی نمی‌ تواند میکروب‌ ها، انگل‌ ها و باکتری‌ هایی که روی میوه و سبزی وجود دارند را از بین ببرد؛ به همین دلیل افراد از موادی مانند جوش شیرین، سرکه، نمک و برخی مواد ضد عفونی کننده دیگر برای از بین بردن این موارد استفاده می‌کنند.

محبوب‌ ترین ماده ضد عفونی‌کننده این مواد کلر یا همان هیپوکلریت سدیم نام دارد. البته باید به این نکته هم توجه داشته باشید که در برخی شرایط کلر روی میوه و سبزیجات تاثیرات منفی می‌ گذارد که باعث شده از مواد جایگزین مانند بلیچ، دی اکسید کلر، ازن، اتانول، پراکسید هیدروژن، اسید‌ های آلی و… برای انجام این کار استفاده کنند.

از چه موادی برای ضد عفونی کردن میوه و سبزی استفاده می کنند؟

مهم ترین نکات در ضدعفونی میوه و سبزیجات

هنگام شستن یا ضدعفونی میوه و سبزیجات نکاتی وجود دارد که باید حتما آن‌ها را رعایت کنید. این نکات بسیار مهم بوده و در راهنمای جامع شستشو و ضدعفونی میوه و سبزی نیز ذکر شده‌اند. اگر می‌خواهید میکروب زدایی میوه سبزی‌های خود را با استفاده از بهترین روش صحیح ضد عفونی میوه و سبزی انجام دهید، باید تمامی این نکات را هنگام این کار پیاده سازی نمایید. این نکات به صورت زیر هستند:

شستن با آب ولرم یا سرد

اولین و مهم ترین نکته ای که در این باره وجود دارد این است که میوه و سبزیجات را با استفاده از آب سرد یا ولرم بشویید. اشتباهی که برخی از افراد انجام می دهند این است که زمان شستشوی این مواد از آب داغ استفاده می کنند.

 آب داغ نمی‌ تواند به خوبی باکتری‌ ها و انگل‌ های سطح میوه و سبزی را از بین ببرد؛ به همین دلیل پیشنهاد می‌شود همیشه با آب سرد، میوه و سبزیجات خود را بشویید و در زمان هایی که امکانش نیست از آب ولرم استفاده کنید.

شستشوی میوه

رعایت کردن نکات وزارت بهداشت

حتما نکاتی را که وزارت بهداشت در راهنمای جامع شستشو و ضدعفونی میوه و سبزی ارائه داده است رعایت کنید. تمامی این نکات پس از انجام آزمایش ها و تحقیقات فراوان روی انواع میوه و سبزیجات بدست آمده و رعایت نکردن آن ها می تواند سلامتی شما را به خطر بیندازد.

همچنین توجه داشته باشید که سبزیجاتی مانند کاهو و کلم و… که به صورت خام مصرف می شوند، باید به صورت خیلی دقیق تر شسته شوند تا میکروبی روی سطح آن‌ها باقی نماند.

از قرار دادن سبزی نشسته در یخچال دوری کنید

یکی از اشتباهاتی که افراد هنگام ضد عفونی میوه و سبزیجات انجام می دهند قرار دادن سبزی نشسته درون یخچال است. سبزیجات موادی هستند که روی سطح خود میکروب‌های فراوانی داشته و در صورتی که نشسته آن ها را درون یخچال قرار دهید، این میکروب‌ها در دمای سرد زنده مانده و سبزی را به ندرت خراب می‌کنند.

 اگر می‌خواهید همیشه سبزیجاتی تازه و تمیز داشته باشید ابتدا آن ها را شسته و سپس درون یخچال قرار دهید. نکته ای که در اینجا وجود دارد این است که حتما سبزیجات خود را خشک کرده و بعد درون یخچال بگذارید؛ زیرا در غیر این صورت سبزیجات شما خیلی سریع زرد شده و ارزش غذایی خود را از دست می‌دهند.

استفاده از فرچه

استفاده از فرچه هنگام شستشو و ضدعفونی میوه و سبزیجات یکی از بهترین ترفند‌هایی می‌باشد که در راهنمای جامع شستشو و ضد عفونی میوه و سبزی نیز به آن اشاره شده است. زمانی که برای شستشوی میوه یا سبزی های خود از فرچه استفاده می کنید فرچه می تواند سطح آن ها را به خوبی بسابد و تمامی میکروب ها و باکتری ها را از روی آن ها پاک کند. به همین دلیل باعث شده است تا از این ترفند به عنوان بهترین روش شستن میوه و سبزی یاد شود.

شستن دست ها

یکی از نکات مهمی که باید قبل از ضد عفونی میوه و سبزیجات انجام دهید، شستن دست ها است. در صورتی که دست های خود را به درستی نشویید و میکروب هایی روی سطح آن ها باقی بماند، هنگام شستشو این میکروب ها به میوه یا سبزیجات منتقل شده و  تمامی زحمات شما به هدر می‌رود.

 برای جلوگیری از چنین موضوعی، باید دستان خود را با استفاده از شوینده های مخصوص و آب گرم بشویید. این روند را به مدت 1 دقیقه ادامه دهید تا دست هایتان به خوبی ضدعفونی و تمیز شوند.

کاربرد مواد ضد عفونی کننده در سورتینگ میوه و سبزی

شاید فکر کنید که شستن و ضدعفونی میوه و سبزیجات تنها در مصارف خانگی کاربرد داشته و فقط افراد قبل از خوردن میوه ها به شستن آن ها می پردازند؛ اما باید بگوییم که کاملا در اشتباه هستید؛ زیرا شرکت های بسته بندی و سورتینگ قبل از بسته بندی محصولات خود که شامل انواع میوه و سبزیجات می شود، آن ها را ضد عفونی می کنند.

دستگاه های شستشوی میوه و سبزی شرکت بهسازان صنعت تدبیر که یکی از بزرگترین تولیدکنندگان این حوزه در ایران به حساب می آید، ضدعفونی و میکروب زدایی میوه سبزی را به بهترین شکل ممکن انجام می دهند. برای انجام چنین کاری از مواد شوینده مختلفی بهره می برند که از مهم ترین آن ها می توان به  مواد ضد عفونی‌کننده بر پایه پراستیک اسید اشاره کرد. این مواد کاربرد هایی به شکل زیر دارند:

در دمای سرد بسیار کاربرد داشته و میوه و سبزی ها را به بهترین شکل ضد عفونی می‌کند.

بر خلاف ازن و کلر زنگ زدگی در دستگاه ها ایجاد نمی‌کند.

این شوینده ها با مواد آلی که باعث ایجاد سرطان در بدن می شوند واکنش نشان نداده و برای محیط زیست نیز مضر نیستند.

یکی از مزایایی که این مواد نسبت به بلیچ دارند، مقاومت آن در حل شدن با آب است.

هزینه های ضدعفونی میوه و سبزی بسیار کاهش میابد.

کاربرد مواد ضد عفونی کننده در سورتینگ میوه و سبزی

سوالات متداول

آیا ضد عفونی کردن میوه و سبزیجات با استفاده از وایتکس کار درستی است؟

بسیاری از افراد فکر می‌کنند که استفاده از وایتکس برای شستشو یا ضدعفونی میوه و سبزیجات کار درستی بوده و باعث تمیزی صد در صدی آن ها می شود؛ اما این باور کاملا اشتباه است و می تواند باعث بروز بیماری های مختلف در افراد شود؛ زیرا وایتکس می تواند وارد ساختار و بافت داخلی میوه و سبزیجات شود و زمانی که آن‌ها را مصرف می‌کنید به سیستم گوارش و دیگر بخش‌های بدن شما آسیب‌های جدی وارد کند.

آیا استفاده از مایع ظرفشویی برای ضد عفونی کردن میوه و سبزیجات باعث سرطان می شود؟

یکی دیگر از باور های غلطی که در مبحث ضد عفونی میوه و سبزیجات وجود دارد، سرطان زا بودن مایع ظرفشویی برای بدن است. این باور تنها یک شایعه بی اساس بوده و استفاده از مایع ظرفشویی برای شستشوی میوه و سبزی به هیچ وجه باعث ایجاد سرطان در بدن نمی‌شود.
 فقط به این نکته توجه نمایید که زمان استفاده از مایع ظرفشویی مقدار مناسبی از آن را استفاده کنید و پس از شستشو آن ها را حسابی آب بکشید. توجه داشته باشید که این کار جزو بهترین روش ضد عفونی میوه و سبزی به حساب می‌آید.

دستگاه شستشو و ضد عفونی میوه و سبزیجات چیست و چه کاری انجام می دهد؟

یکی از مهم‌ ترین دستگاه‌ هایی که در خط بسته بندی و سورتینگ میوه و سبزیجات استفاده می‌ شود، دستگاه شستشو و میکروب زدایی میوه سبزی است. این دستگاه ها برای مصارف صنعتی طراحی شده اند و قابلیت شستشوی مقدار بسیار زیادی از میوه و سبزیجات را به طور همزمان دارند.
بدنه این دستگاه ها کاملا از استیل ساخته شده است و ویژگی های بسیاری زیادی مانند از بین بردن گل و آنزیم های روی سبزی، مجهز به آب گیر، از بین برنده اجزای سبک و مشکوک روی میوه و سبزی همچون میکروب ها و… ، دارای میز بازرسی برای دستچین کردن میوه ها و کلی ویژگی دیگر را دارند.

هنوز دیدگاهی ثبت نشده است! اولین نفری باشید که دیدگاهی ثبت میکنید


ثبت دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *