Skip to content

کاربرد جت پرینتر

کاربرد جت پرینتر

جت پرینتر و یا چاپگر صنعتی یک دستگاه الکترونیکی چاپ است که از آن در صنایع مختلف برای درج تاریخ انقضا، انواع لوگو، تاریخ تولید و حتی قیمت استفاده می‌ شود. یکی از بهترین دلایل استفاده از جت پرینترها جلوگیری از تولید هرگونه محصولات تقلبی است. معمولاً از این نوع دستگاه در صنایعی مانند صنایع غذایی، محصولات آرایشی و دارویی، نوشیدنی، قطعات خودرو و بسته‌ بندی برای درج مشخصات محصول استفاده می‌ شود. در ادامه می‌ خواهیم با کاربرد جت پرینتر ، قیمت ، قسمت‌ های اصلی تشکیل‌ دهنده دستگاه و مزایای استفاده از آن آشنا گردیم.

آشنایی با دستگاه جت پرینتر

قبل‌ از این‌ که به بحث در مورد مزایا و کاربرد جت پرینتر بپردازیم ، بهتر است یک آشنایی کلی با این دستگاه بدست آوریم. دستگاه جت پرینتر دارای قسمت‌ های اصلی مانند برد اصلی الکترونیک ، هد دستگاه ، مدار جوهر رسانی ، چشم الکترونیک دستگاه و یا سنسور می‌ باشد.

  • برد اصلی الکترونیک این دستگاه را می‌ توان یکی از مهم‌ ترین قطعات آن دانست که به‌ عنوان مغز اصلی کار می‌ کند و وظیفه آن کنترل عملیات چاپ است.
  • هد دستگاه نیز قطعه‌ ای از جت پرینتر است که اطلاعات را از برد اصلی الکترونیک دریافت کرده و جوهر را برای چاپ روی محصول پرت می‌ کند.
  • مدار جوهر رسانی نیز جوهر را از مخزن‌ های مختلف دریافت کرده و به دستگاه منتقل می‌ نماید. مدار جوهر رسانی خود دارای مخزن جوهر، فیلتر تصفیه، جوهر مخزن، حلال پمپ و شیلنگ‌ های محتوای جوهر می‌ باشد.
  • سنسور یا چشم الکترونیک در نزدیکی هد دستگاه بوده و وظیفه آن ارسال دستورات به بورد اصلی الکترونیک می‌ باشد تا دستور چاپ صادر شود.

مزایای استفاده از جت پرینتر

 استفاده از جت پرینتر دارای مزایای بسیاری است از جمله مزایای استفاده از این نوع دستگاه می‌ توان به موارد زیر اشاره کرد :

  • با استفاده از این نوع دستگاه می‌ توان انواع اطلاعات مختلف را بر روی سطوح مختلف چاپ کرد. جت پرینتر عمل چاپ را با پاشش قطرات جوهر بدون تماس مستقیم انجام داده و عملکرد فوق‌ العاده‌ای از خود نشان می‌ دهد.
  • دستگاه جت پرینتر عمل چاپ را با سرعت زیاد و کیفیت بالا انجام داده و ماندگاری فوق‌ العاده‌ای دارد.
  • از جت پرینترها در صنایع مختلف مانند صنایع دارویی ، غذایی ، شیمیایی ، بهداشتی و غیره استفاده می‌ گردد.
  • چاپ به وسیله دستگاه جت پرینتر یکی از کم‌ هزینه‌ ترین روش‌ های چاپ بوده و بهترین گزینه برای درج برچسب بر روی محصولات مختلف به شمار می‌ رود.

انواع دستگاه جت پرینتر

دستگاه های جت پرینتر در انواع مختلف تولید می شوند که عبارتند از :

  1. دارای چند نوع پرتابل (دستی)
  2. اتوماتیک
  3. ثابت و صنعتی
جت پرینتر دستی
جت پرینتر دستی

جت پرینتر دستی

جت پرینتر های دستی به‌ عنوان دستگاه‌ های جت پرینتر پرتابل نیز شناخته‌ شده اند ، بسیار کوچک و قابل حمل هستند. این نوع دستگاه‌ ها بدون سنسور بوده و اپراتور به صورت دستی نسبت‌ به فشردن اهرم چاپ و کار انتقال اطلاعات بر روی محصول اقدام می‌ کند. معمولاً از این نوع دستگاه‌ ها برای چاپ اطلاعات روی محصولاتی استفاده می‌ شود که دارای حجم و وزن بالایی هستند. به‌ عنوان مثال می‌ توان به بشکه ، کارتن‌ های بزرگ و یا گالن ها اشاره کرد. دستگاه‌ های جدید جت پرینتر دستی به‌ گونه‌ ای هستند که با استفاده از صفحه و سیستم ورودی می‌ توانند به‌ راحتی کار چاپ را انجام دهند.

جت پرینتر ثابت

جت پرینتر ثابت در دسته انواع دستگاه های اتوماتیک بوده و از آن برای چاپ اطلاعات ضروری در کارخانه‌ های بزرگ که تعداد تیراژ بسیار بالا است استفاده می‌ شود. در این روش محصولات بر روی نوار نقاله قرار می‌ گیرند و دستگاه جت پرینتر نیز به‌ دلیل داشتن سنسور به‌ صورت اتوماتیک اطلاعات را چاپ می‌ کند.

پرینترهای صنعتی

نوع دیگری از پرینترها که در تکنولوژی‌ های مختلف و متفاوت اهمیت زیادی دارد، جت پرینترهای صنعتی است که به دو نوع تکنولوژی پیزو و تکنولوژی ترمال یا حرارتی طبقه‌ بندی می‌ شوند. در تکنولوژی پیزو از یک لایه مخصوص برای لرزش و خروج از نازل به مخزن جوهر استفاده می‌ شود. در تکنولوژی ترمال نیز به‌ جای لرزش از گرما برای خروج جوهر استفاده می‌ گردد. پرینترهای صنعتی خود دارای سه نوع پرینترهای CIJ ، Drop on Demand printer و سیستم HR اشاره کرد.

ویژگی‌ های جت پرینتر

دستگاه جت پرینتر دارای ویژگی‌ های بسیاری است که در هنگام خرید و کار با دستگاه باید به آن توجه کنید که از جمله آن‌ ها می‌ توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • مصرف جوهر

دستگاه جت پرینتر به‌ گونه‌ ای طراحی‌ شده است که میزان مصرف جوهر را به‌ خوبی نشان می‌ دهد. بهتر است جوهر هایی را انتخاب کنید که دارای قابلیت خشک شدن سریع ، روغنی و مناسب محیط‌ های غبارآلود هستند.

  • هد مناسب

 با استفاده از یک هد مناسب دیگر نیازی به استفاده دائم از حلال ندارید که این باعث کاهش هزینه‌ ها می‌ شود.

  • استفاده از حافظه های جانبی

 با استفاده از جت پرینتر می‌ توانید پیغام های خود را بسیار سریع با استفاده از نرم‌افزارهای انحصاری درج کنید.

  • پشتیبانی از زبان فارسی

 دستگاه جت پرینتر به زبان فارسی نیز مجهز است تا کاربر بتواند به‌ راحتی از تمامی ویژگی‌ های آن استفاده کند.

  • انتقال دستگاه‌ های جت پرینتر

 کار با دستگاه جت پرینتر بسیار آسان است و شما می‌ توانید به‌ راحتی آن را از یک خط به خط دیگر منتقل کنید.

  • چاپ بر روی سطوح ناهموار

 با استفاده از دستگاه جت پرینتر مناسب می‌ توانید انواع محصولات مختلف را کدگذاری کنید.

  • حجم حافظه داخلی مناسب

 این نوع دستگاه دارای حافظه داخلی با ظرفیت مناسب است تا پیام‌ های مختلف را به‌ صورت پیش‌ فرض در خود ثبت کند.

نکات مهم در هنگام استفاده از دستگاه جت پرینتر
نکات مهم در هنگام استفاده از دستگاه جت پرینتر

نکات مهم در هنگام استفاده از دستگاه جت پرینتر

 برای افزایش عملکرد بی‌ نظیر دستگاه جت پرینتر باید به نکات زیر توجه کنید:

  • چاپ را به‌ صورت منظم انجام دهید تا جوهر در هد دستگاه خشک نشود.
  • اگر قرار است تا روزها از دستگاه استفاده نشود بهتر است به‌ گونه‌ ای برنامه‌ریزی نمایید تا بتوانید حداقل چند بار در روز از آن استفاده کنید.
  • بهتر است جوهری که از آن برای چاپ استفاده می‌ کنید دارای کیفیت بالایی باشد تا هیچ آسیبی به دستگاه وارد نشود.
  • به‌ منظور افزایش عملکرد دستگاه بهتر است فیلتر را در زمان‌ های مناسب تعویض نمایید.
  • استفاده از یک محافظ برق باعث می‌ شود در صورت وجود نوسان هیچ آسیبی به دستگاه وارد نشود.

کاربردهای جت پرینتر

 یکی از مهم‌ ترین بخش‌ های این مقاله بررسی کاربرد جت پرینتر است. از کاربردهای آن می‌ توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • صنایع دارویی و پزشکی

از آن‌ جایی‌ که صنایع دارویی و پزشکی ارتباط مستقیمی با سلامت افراد دارند ، در خطوط تولیدی برای درج اطلاعات لازم در مورد تولید و مصرف محصول از دستگاه جت پرینتر استفاده می‌ شود. معمولاً از آن برای چاپ بر روی محصولاتی مانند انواع داروها ، شربت‌ ها ، گاز استریل ، بسته‌ بندی‌ ها و محلول های ضد عفونی کننده استفاده می‌ گردد.

  • صنایع شوینده بهداشتی آرایشی

 تولید انواع عطر و کرم ها ، شامپوها ، ادکلن ، رژ لب ، لوسیون‌ ها و پودرهای شوینده و صابون ها نیاز به درج اطلاعات بر روی آن دارند. ازجمله این اطلاعات می‌ توان به درج تاریخ سری ساخت و اطلاعات مربوط به ساخت و نحوه مصرف آن اشاره کرد. جت پرینتر با استفاده از بهترین امکانات و ویژگی هایی که در اختیار دارد انواع اطلاعات مورد نیاز را بر روی محصول چاپ می‌ کند.

  • صنایع خودروسازی

در صنایع خودروسازی چاپ بر روی لنت و یا فیلتر یا هرگونه قطعات خودروسازی دیگر توسط جت پرینتر انجام می‌ گیرد. فیلتر هوا و روغن ، فیلترهای داخلی و خارجی خودرو ، فیلتر کابین خودرو از جمله محصولات صنایع خودروسازی هستند که توسط دستگاه‌ های جت پرینتر چاپ می‌ گردند.

  • صنایع غذایی و نوشیدنی

صنایع غذایی و نوشیدنی یکی از محبوب‌ ترین صنایعی است که بالاترین میزان استفاده را از دستگاه‌ های جت پرینتر دارد چرا که هیچ محصول غذایی و نوشیدنی بدون اطلاعات مربوط به تاریخ تولید و انقضا وارد بازار نمی‌ شود. معمول می‌ توانید بر روی انواع محصولات مختلف مانند آب‌ میوه ، گوشت و فرآورده های گوشتی ، آب‌ معدنی ، لبنیات ، شکلات ، حبوبات ، بیسکوییت و کلوچه چنین اطلاعاتی را مشاهده کنید.

  • صنایع لوله سازی

یکی دیگر از صنایعی که در آن جت پرینتر کاربرد بالایی دارد ، صنعت لوله‌ سازی و امکان چاپ لوگو و آرم بر روی آن است. معمولاً از محصولات مختلف مانند لوله‌ های پی وی سی ، پروپیلن می‌ توانید چنین اطلاعاتی را مشاهده کنید. از دیگر صنایع می‌ توان به تولیدکنندگان محصولات پتروشیمی ، قطعه سازان ، مرغداری‌ ها و صنایع تولید و بسته‌ بندی تخم‌مرغ ، کارخانجات آب معدنی ، صنایع بسته‌ بندی ، صنایع تولید گالن و غیره ، صنایع سلولزی ، صنایع نظامی ، صنایع چوب و ام دی اف ، صنایع تولید شیشه ، آینه ، سرامیک و هرگونه سیم و کابل اشاره کرد.

امکانات دستگاه‌ های جت پرینتر
امکانات دستگاه‌ های جت پرینتر

امکانات دستگاه‌ های جت پرینتر

 در حالت کلی با استفاده از دستگاه‌ های جت پرینتر می‌ توانید امکانات زیر را بر روی محصولات خود چاپ کنید

  • قیمت مصرف‌ کننده
  • تاریخ تولید و تاریخ انقضا
  • مشخصات اساسی محصول
  • انواع کد و نوشته
  • مشخصات تولیدکننده
  • چاپ بارکد میله ای
  • چاپ بارکد دوبعدی
  • پرینت انواع لوگو با طراحی های ساده

قیمت و خرید جت پرینتر

جت پرینتر با توجه به تکنولوژی که در آن استفاده‌ شده است دارای قیمت‌ های متنوع می‌ باشد. به‌ عنوان مثال دستگاه‌ های جت پرینتر دستی نسبت‌ به صنعتی دارای قیمت پایین‌ تر بوده اما قیمت کارتریج و جوهر بالاتری دارند. در حالت کلی می‌ توان گفت این نوع دستگاه‌ ها با توجه به امکانات و ویژگی‌ های خود دارای قیمت‌ های مختلفی هستند. از این‌ رو نمی‌ توان قیمت دقیقی را برای خرید دستگاه‌ های جت پرینتر در نظر گرفت. از آن ‌جایی‌ که استفاده از این نوع دستگاه در تمامی صنایع مختلف اهمیت زیادی دارد ، خرید با کیفیت‌ ترین این نوع دستگاه می‌ تواند نتایج فوق‌ العاده‌ ای بدست دهد. شرکت بهسازان ماشین یکی از بهترین شرکت‌ های تولید کننده انواع دستگاه جت پرینتر در ابعاد و انواع مختلف است تا بتوانید از آن در صنایع مختلف استفاده کنید. در صورت بروز هرگونه سوال و یا مشکل می‌ توانید با واحد پشتیبانی مجموعه شرکت بهسازان ماشین تماس بگیرید و راهنمایی های لازم را دریافت نمائید.

سخن پایانی

جت پرینتر یکی از بهترین دستگاه‌ هایی است که می‌ توان با استفاده از آن انواع اطلاعات مربوط به تاریخ تولید ، تاریخ انقضا ، نحوه مصرف و دیگر موارد مختلف درمورد محصول را بر روی آن چاپ کرد. این نوع دستگاه دارای انواع مختلف ، ویژگی‌ ها و مشخصات است که در این مقاله سعی کرده‌ ایم شما را با کاربردهای آن در صنایع مختلف ، نحوه عملکرد و نیز بخش‌ های مختلف آن آشنا سازیم.

هنوز دیدگاهی ثبت نشده است! اولین نفری باشید که دیدگاهی ثبت میکنید


ثبت دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *